Zie jij ook dat meer leerlingen het moeilijk vinden om een studiekeuze te maken?
En ben jij als decaan of mentor op zoek naar nieuw (onderwijs)materiaal om ze hierbij te helpen? Het Toekomst Coderen spel is écht vernieuwend en sluit aan bij de leefwereld van jongeren, bij de huidige tijd en is gericht op de doelgroep. Na het spelen van deze serious game hebben de leerlingen zicht op hun persoonlijke profiel.
En natuurlijk wil jij jouw leerlingen ook eigenaarschap laten nemen over hun studiekeuzeproces en ze letterlijk actief bezig laten zijn met hun vervolgstap. Tijdens het Speurneuzenspel doorlopen de leerlingen zelf de fases van het studiekeuzeproces. De leerlingen gaan naar huis met een eigen geschreven actieplan.
Tezamen vormen Toekomst Coderen en Speurneuzen DE nieuwe interactieve LOB-methode van 7 lesuren. De spellen zijn ieder afzonderlijk te spelen òf met een complete handleiding van 7 lesuren.
“De uitdaging is dat jouw leerlingen zichzelf moeten gaan leren kennen, antwoord kunnen geven op de vragen wie ze zijn, wat ze kunnen en wat ze graag zouden willen”.
Flinke groei studiekeuze twijfelaars
In onze praktijk zien wij een enorme groei aan vraag naar studiekeuzebegeleiding van studiekeuzetwijfelaars. We krijgen steeds vaker de hulpvraag waarbij leerlingen aangeven dat zichzelf beter willen leren kennen en vervolgens daarmee conclusies willen trekken welke studies passend zijn bij hen als persoon. Ze willen een totaaloverzicht in een relatief kort tijdsbestek. Jongeren willen graag op een andere manier op zoek gaan en geholpen worden bij het vinden van een passende studie. Maar hoe zorg je er dan voor dat jouw LOB-programma wel aansluit bij de vraag en behoefte van de studiekiezer?
“Het goed doorlopen van het studiekeuzeproces bepaalt dat jouw leerlingen een richting kiezen die goed bij ze past”.
“De oplossing ligt in het slim en effectief SAMEN met jouw leerlingen op onderzoek uit te gaan waarbij interactief en speels 2 belangrijke ingrediënten zijn”.
Voor jongeren is het daarom erg belangrijk om goed ondersteund te worden in het maken van studiekeuzes en het ontwikkelen van hun identiteit. Met het spelen van het Toekomst Coderen spel zet je een concrete stap als school met het begeleiden van dit studiekeuzeproces. Met spelen van het spel krijgen de spelers inzicht in de eigen persoon en helpen wij jouw leerlingen juist weer op weg met het bepalen van een eigen (of andere) koers.
Toekomst Coderen
Een spel dat jouw leerlingen helpt keuzes te maken
Speel samen het Toekomst Coderen spel
Toekomst Coderen is een uniek interactief bord- en app spel. Op een speelse wijze met veel fun & competitie ga je tijdens het spelen van het spel experimenteren met het maken van belangrijke keuzes. Een geheel nieuw idee om bezig te gaan met je studiekeuze en loopbaanoriëntatie.
Het Toekomst Coderen spel heeft als doel om jouw leerlingen op een positieve manier te laten ervaren wat er komt kijken bij het keuzeproces. Daarnaast laten we je zien hoe je je keuzes verder goed kunt onderbouwen door naar verschillende onderdelen te kijken.
We geven jouw leerlingen met dit spel een tool om ZELF goed onderbouwde keuzes te kunnen maken zonder dat ze hierbij beïnvloed worden door de omgeving. Het resultaat is inzicht en overzicht met als resultaat een persoonsprofiel waardoor ze aan de slag kunnen gaan met het uitzicht; hun toekomst.
Hoe wordt het spel beoordeeld?
Toekomst Coderen gaf me veel inzicht
Toekomst Coderen gaf me heel veel inzicht in wat ik interessant vind en wie ik ben. Fijn dat er studies uitkomen dat maakt de zoektocht naar passende studies een stuk makkelijker. Het actieve spel houdt ’t leuk en interessant.
Jette (18 jaar)
Studiekiezer
Erg waardevol!
Toekomst coderen is een interactieve manier om leerlingen aan het denken te zetten in hun studiekeuzeproces.
Op deze manier ontdekken ze persoonlijke talenten die ze kunnen inzetten in hun eigen zoektocht. Erg waardevol!
Dorien Oomen-Hendrickx
Decaan
Een leuk spel
“Wat gaaf om samen met mijn klasgenoten dit spel te spelen.
Het is soms zo vervelend om iedere keer te moeten antwoorden dat je nog niet weet wat je wilt. Met dit spel heb ik echt al een richting”
Merel (16 jaar)
Studiekiezer
Aan de slag met Toekomst Coderen
De leerlingen gaan gezamenlijk rondom een speelbord en met gebruik van de app als special agents de toren van de toekomst beklimmen en hun persoonlijk profiel in kaart brengen.
De stad wordt echter ook aangevallen door hackers en samen kraken ze zijn code door de minigames uit te spelen. De spelers gaan in dit spel als special agent ook op persoonlijke missie om het zelfinzicht te vergroten. Dit geeft overzicht en uitzicht om zelfstandig verder te gaan met studie- en loopbaankeuzes. Dit spel en dus missie bestaat daarom uit de volgende opdrachten:
Wat voor type mens ben jij?
Tijdens deze opdracht ontdek je welk type special agent je bent. Elke special agent heeft een kleur. Een kleur geeft inzicht in wie je bent als persoon en hoe je dingen aanpakt. Natuurlijk heb je meerdere kleuren en je hebt meestal 3 overheersende kleuren. Welke kleuren bij jou passen ontdek je aan het einde van je missie.
Wat is belangrijk voor jou in het leven?
In dit deel van de missie kom je erachter wat jouw persoonlijke waarden zijn. Het is goed om na te denken wat voor jou ‘zinvol bezig zijn’ betekent, wat je belangrijk vindt en waarom je dingen doet zoals je ze doet.
Waar ben je goed in?
Als je een overzicht hebt van waar je goed in bent dan kun je goed nadenken over welke mooie missies je kunt volbrengen en hoe je dat wilt doen. Dit level gaat over jouw unieke en persoonlijke eigenschappen die bij jou horen.
Wat vind jij interessant?
Als laatste opdracht in je persoonlijke missie ga je onderzoeken welke onderwerpen en vakgebieden je erg boeiend vindt, waar je meer over wil leren en waar je belangstelling voor hebt.
Eindresultaat
De leerlingen hebben samen de hacker verslagen en hebben allemaal een persoonlijk profiel (welke type agent ben jij?). Dit kunnen ze opslaan en in het geheime deel van de Toekomst Coderen website kunnen ze dit koppelen aan thema’s en studierichtingen. Uitkomst is een concreet profiel en dus overzicht waarmee studies gezocht kunnen worden en inhoud gegeven kan worden aan vervolggesprekken op school of met ouders en/of andere belangrijke personen voor de studiekiezer.